آموزش نصب pgAdmin4 در اوبونتو



نصب pgAdmin4

pgAdmin یک گزینه جایگزین و پیشرفته تر برای phppgadmin است که دارای ویژگی زیاد و پلت فرم مدیریت منبع باز برای پایگاه داده PostgreSQL است که برای سیستم عامل های لینوکس، یونیک ، macOS و ویندوز موجود است. pgAdmin 4 نسخه پیشرفته است و بازنویسی کامل pgAdmin است که شامل یک نسخه دسکتاپ نوشته شده در NWjs و همچنین مانند یک برنامه وب می تواند به طور مستقیم در وب سرور مستقر شود. نسخه دسکتاپ به شما کمک می کند تا از طریق دستگاه لوکال دسترسی پیدا کنید، در حالی که وب سرور امکان دسترسی از طریق سیستم از راه دور را برای شما فراهم می کند. در این آموزش نصب pgAdmin 4 را روی سیستم های اوبونتو یاد خواهید گرفت، همچنین مراحل افزودن سرور PostgreSQL به pgAdmin را نیز یاد میگیرید.

 

پیش نیازها :

سیستم اوبونتو 20.04 LTS

با فرض اینکه شما یک سرور PostgreSQL از قبل نصب شده بر روی سیستم خود دارید، این آموزش رو شروع میکنیم.

سایر آموزش ها : آموزش نصب PostgreSQL

 

نصب pgAdmin4 در اوبونتو

PPA رسمی برای pgAdmin4 در دسترس است تا آخرین نسخه را روی سیستم های اوبونتو نصب کند. ابتدا کلید GPG مخزن را وارد کرده و pgAdmin4 PPA را با استفاده از دستورات زیر به سیستم خود اضافه کنید.

curl https://www.pgadmin.org/static/packages_pgadmin_org.pub | sudo apt-key add -
sudo sh -c 'echo "deb https://ftp.postgresql.org/pub/pgadmin/pgadmin4/apt/focal pgadmin4 main" > /etc/apt/sources.list.d/pgadmin4.list'

 

پس از افزودن PPA ، Apt cache را به روز کنید و بسته pgAdmin4 را روی اوبونتو خود نصب کنید.

sudo apt update
sudo apt install pgadmin4 

بسته pgadmin4 شامل هر دو نسخه pgadmin4-web و pgadmin4-desktop است، در اینجا:

  • pgadmin4-web – رابط وب قابل دسترسی در یک مرورگر وب را فراهم می کند
  • pgadmin4-desktop – برنامه دسکتاپ را برای سیستم اوبونتو ارائه می دهد، که به سیستم عامل نسخه اوبونتو دسکتاپ نیاز دارد.

برای نصب در یک سرور ریموت (یا  زمانیکه نسخه دسکتاپ در دسترس نیست) فقط از بسته “pgadmin4-web” استفاده کنید. برای سیستم محلی با نخه دسکتاپ، می توانید از هر دو نسخه استفاده کنید.

 

کانفیگ pgAdmin4-Web

کاربرانی که نسخه pgadmin4-web یا هر دو نسخه را نصب کرده اند، نیاز دارند برای پیکربندی آن دستور زیر را اجرا کنید. با این کار صفحه ورود به داشبورد وب pgAdmin4 اضافه می شود.

sudo /usr/pgadmin4/bin/setup-web.sh 

اسکریپت فوق شما را به ایجاد کاربر برای دسترسی به رابط وب وادار میکند. در صورت درخواست آدرس ایمیل و رمز ورود را وارد کنید. برای تأیید دیگری که اسکریپت پرسیده است ، “y” را وارد کنین.

 

تنظیمات pgAdmin4

 

دسترسی به داشبورد pgAdmin4

دستورات بالا همچنین pgAdmin4 را با وب سرور Apache پیکربندی می کنند. با استفاده از آدرس زیر می توانید به pgAdmin4 در یک مرورگر وب دسترسی داشته باشید: http: // server_ip / pgadmin4

داشبورد pgAdmin4

در صورتیکه صفحه بالا برای شما باز نشد، سرویس Apache را با استفاده از “sudo systemctl restart apache2” راه اندازی مجدد کنید. دوباره داشبورد وب را باز کنید. حالا با آدرس ایمیل و رمز ورود با اسکریپت /usr/pgadmin4/bin/setup-web.sh پیکربندی شده وارد شوید. پس از ورود موفقیت آمیز به pgAdmin4 ، داشبورد مشاهده میشه.

 

PostgreSQL را به pgAdmin4 اضافه کنید

پس از ورود به رابط وب pgAdmin4 بیایید اضافه کردن موارد PostgreSQL به pgAdmin4 را شروع کنیم. شما می توانید چندین سرور پایگاه داده را که روی دستگاه محلی و همچنین میزبان از راه دور در حال اجرا است اضافه کنید. برای افزودن سرور جدید ، بر روی دکمه “Add New Server” کلیک کنید.

 

اضافه کردن سرور به pgadmin4

 

با انجام کار بالا یک پنجره بازشو باز می شود، در تب General یک اسم در قسمت Name وارد کنید.
به تب connection بروید. نام میزبان سرور PostgreSQL را وارد کنید. برای اجرای پایگاه داده در همان سرور در قسمت Host از “localhost” استفاده کنید. سپس جزئیات احراز هویت برای اتصال به دیتابیس را وارد کنید. (فیلد های username , password وارد کنین).
برای تکمیل اتصال روی “ذخیره” کلیک کنید. با احراز هویت (authentication) موفقیت آمیز، پایگاه های داده را در نوار کناری مشاهده خواهید کرد، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است. با خرید وی پی اس امکان راه اندازی این ابزار رو دارید.

 

داشبورد pgadmin4