آموزش افزونه LiteSpeed Cache WordPress



آموزش تنظیمات افزونه Litespeed Cache

وقتی نوبت بهینه سازی و افزایش سرعت وب سایت شما می رسد ، cache یکی از بهترین فن آوری های موجود است. اینکار وب سایت شما را بسیار سریع می کند که در نهایت منجر به کاهش bounce rate در جستجو ، نتایج بهتر سئو خواهد شد. افزونه LiteSpeed Cache برای وردپرس توسط خود شرکت وب سرور لایت اسپید LiteSpeed Technologies  طراحی شده است که یک افزونه شتاب دهنده سایت همه کاره است و دارای یک حافظه پنهان (cache) منحصر به فرد در سطح سرور و مجموعه ای از ویژگی های بهینه سازی است. تنظیمات این افزونه دارای چند بخش هست که بصورت کامل و مواردی که کاربردی تر هستند را توضیح میدیم.
همچنین برای نصب این افزونه میتونین از هاست وردپرس بلوسرور که برای وردپرس بهینه و کانفیگ شده اند استفاده کنین

 

افزونه وردپرس litespeed

 

Dashboard

LiteSpeed ​​Cache Dashboard به شما این امکان را می دهد که با یک نگاه کلی وضعیت همه خدمات LSCache و QUIC.cloud خود را (بهینه سازی تصویر ، تولید CSS انتقادی ، متغیرهایی با کیفیت پایین تصویر ، کش خزنده و غیره) مشاهده کنید. همچنین می توانید زمان بارگذاری صفحه و امتیاز سرعت صفحه خود را بررسی کنید.

 

General

تنظیمات موجود در این بخش ، میزان استفاده شما از خدمات QUIC.cloud ، قابلیت به روزرسانی خودکار افزونه و پیام هایی را که می خواهید در داشبورد نمایش داده شود کنترل می کند.

 

CDN

این بخش به شما امکان می دهد شبکه تحویل محتوا را برای استفاده با وردپرس پیکربندی کنید. اگر از CDN استفاده نمی کنید ، نگران آن نباشید. CDN به طور پیش فرض غیرفعال است.

 

Image Optimization

چندین اقدام non-cache وجود دارد که می توانید برای سرعت بخشیدن به سایت وردپرس خود انجام دهید ، و بسیاری از آنها در این برگه پشتیبانی می شوند. کوچک کردن و ترکیب CSS و Javascript ، فشار HTTP / 2 ، بار ناهمگام و  … اگر نمی دانید معنی این موارد چیست ، نگران نباشید. آنها به طور پیش فرض غیرفعال هستند.

 

Database

این بخش به شما امکان می دهد پایگاه داده وردپرس خود را بهینه کنید. بهینه سازی پایگاه داده ابزاری مفید در زمینه سرعت بخشیدن به سایت شما است. DB Optimizer LSCWP راهی ساده برای اجرای برخی از این وظایف در پایگاه داده وردپرس شما فراهم می کند.

 

Crawler

خزنده (Crawler) به طور پیش فرض غیرفعال شده است. وقتی فعال است ، به سایت شما سرک میکشد و صفحاتی را که ممکن است از حافظه پنهان منقضی شده باشند ، تازه می کند. خزیدن می تواند یک فرآیند پرمصرف باشد و همه ارائه دهندگان میزبانی اجازه استفاده از آن را نمی دهند. اگر ارائه دهنده میزبان شما اجازه خزیدن را فراهم می کند ، روش خوبی برای تازه نگه داشتن حافظه پنهان است.

 

Toolbox

در صورت نیاز برای پاک کردن حافظه پنهان به صورت دستی ، تنظیمات سایت خود را export  کنید یا خطلیی را بخواهید برطرف کنید ، ابزار را در بخش جعبه ابزار پیدا خواهید کرد. احتمالاً مفیدترین چیزی که در اینجا خواهید یافت گزارش Environment است.

 

صفحات دیگر سایت :

 

آموزش افزونه LiteSpeed Cache WordPress

General

[1] General Settings


Automatically Upgrade

با فعالسازی این گزینه میتوانید تا تنظیمات LiteSpeed Cache به صورت خودکار ، هر زمان که نسخه جدیدی منتشر می شود ، به روز شوند.

 

Domain Key

وقتی می خواهید از QUIC.cloud CDN یا بهینه سازی تصویر استفاده کنید ، برای اتصال به سرویس های آنلاین باید Domain Key ایجاد کنید. روی دکمه Request Domain Key کلیک کنید و منتظر تأیید شوید. بعد از مدتی کلید دامنه به طور خودکار به وردپرس شما ارسال می شود. ایجاد حساب QUIC.cloud اجباری نیست.

 

Notifications

در این بخش میتونین اعلان های افزونه رو مشاهده کنین

 

Cache

[1] Cache


Enable Cache

با فعالسازی این گزینه ، کش فعال میشود.

 

Cache Mobile

هنگامی که وب سایت شما دارای AMP یا طراحی / محتوای خاص تلفن همراه نیست ، این گزینه را خاموش کنید. برای روشن کردن این گزینه برای وب سایت های ریسپانسیو لازم نیست. این تنظیم پرونده .htaccess را ویرایش می کند.

 

Force Cache URIs

می توانید URI های ویژه ای را برای مجبور کردن حافظه پنهان بدون در نظر گرفتن تنظیمات “غیر قابل ذخیره” که ممکن است در جای دیگری نشان داده شود ، تعیین کنید. همچنین ، وقتی مقدار فعلی نیازهای شما را برآورده نمی کند ، می توانید مقدار پیش فرض TTL را بازنویسی کنید. برای نشان دادن آغاز یک رشته و / یا پایان یک رشته می توانید از نویسه های خاص ^ و $ استفاده کنید. ^ / events / list / $.

1. line: /events/list/?category=online 300
2. line: /events/list/?category=classes 600
3. line: /events/list/$

 

[2] TTL

برای همه تنظیمات Time-To-Live (TTL) می توانید از مقادیر پیش فرض موجود در حال حاضر استفاده کنید. احتمالاً شما هرگز نیازی به تغییر این مقادیر ندارید ، زیرا آنها در حال حاضر بهترین روش بهینه برای شما هستند.

 

[3] Purge

Purge All On Upgrade

این گزینه را روشن کنید تا اطلاعات حافظه نهان LiteSpeed هر زمان که نسخه جدیدی منتشر می شود ، به طور خودکار بروز شوند.

 

Auto Purge Rules for Publish/Update

من اکیداً توصیه می کنم گزینه “All pages” را علامت بزنید تا مطمئن شوید هنگام به روزرسانی محتوا ، چیزی ذخیره نمی شود. معمولاً پاک کردن صفحاتی که محتوا تغییر کرده است یک روش خوب است.

 

Serve Stale

این گزینه ای است که به درد سایت های بسیار شلوغ می خورد اما تأثیر کمتری در سایت های کم بازدید دارد. وقتی یک صفحه قدیمی به دلایلی برای شرایط شما قابل قبول نیست ، پس این گزینه را غیرفعال کنید. در شرایط ترافیکی سنگین ، این گزینه سرورها را بسیار راضی نگه می دارد.

 

Scheduled Purge URLs

اگر محتوایی دارید که هر روز در ساعت مشخصی توسط یک منبع خارجی تولید می شود ، ممکن است بخواهید صفحه را پاک کنید تا مطمئن شوید که محتوای بیرون به درستی نمایش داده نشده است. می توانید لیستی از URL ها را مشخص کنید (یک مورد در هر خط) که در یک ساعت مشخص از روز به طور خودکار پاک می شوند. تعیین آن URL ها در شرایط عادی ضروری نیست.

1. line: https://yourdomain/events/list.php
2. line: /events/list.php

 

Scheduled Purge Time

در اینجا می توانید زمان پاک کردن را هنگامی که قسمت Scheduled Purge URLs را انجام داده اید ، مشخص کنید.

 

[4] Excludes

Do Not Cache URIs

می توانید URI های شخصی خود را تعیین کنید تا کش نشوند.

1. line: /events/list/
2. line: /events/list/$
3. line: ^/events/list

 

Do Not Cache Query Strings

می توانید URI های Query خود را تعیین کنید تا کش نشوند.

 

Do Not Cache Categories

برای جلوگیری از کش شدن دسته ها ، می توانید با وارد کردن مقدار slug دسته خاصی برای این تنظیم ، موارد دیگر را حذف کنید. مثال {category-slug}/ e.g. review

1. line: category-slug
2. line: category-slug-2

 

Do Not Cache Cookies

این لیستی از کوکی هایی است که میخواهید ذخیره نکنید. در شرایط عادی ، نیازی به استفاده از آن گزینه ندارید. این تنظیم فایل .htaccess را ویرایش می کند.

1. line: yummy_cookie

 

[5] ESI

این بخش بزودی فعال میشه.

 

[6] Object

Object Cache

حافظه پنهان آبجکت نتایج جستجوهای مکرر پایگاه داده را به گونه ای ذخیره می کند که بازیابی آنها را سریعتر کرده و نیاز به دسترسی مکرر به پایگاه داده را از بین می برد. ذخیره Object ها مدت زمان بازیابی نتایج جستجوی مشابه را بسیار کاهش می دهد.

روش Memcached

شما می توانید از Memcached یا Redis cache برای وب سایت خود استفاده کنید. برای سادگی ، استفاده از Memcached را توصیه می کنم ، در حالی که Redis ویژگی های غنی را ارائه می دهد که آن را برای طیف گسترده ای از موارد استفاده می شود.

 

Host

معمولاً حافظه پنهان object در نام میزبان localhost یا آدرس IP 127.0.0.1 موجود است.

 

Port

مقدار 0 برای پورت های پیش فرض. پورت پیش فرض Memcached 11211 و پورت پیش فرض Redis 6379 است.

 

Persistent Connection

برای سرعت بخشیدن به عملکرد حافظه پنهان از keep-alive connections استفاده کنید.

 

Cache Wp-Admin

لطفاً این ویژگی را غیرفعال نگه دارید. در غیر این صورت ، هنگام استفاده از رابط کاربر مدیریت ، ممکن است با داده های منقضی شده روبرو شوید.

 

[7] Browser

Browser Cache

این گزینه را برای پرونده های استاتیک روشن کنید. پسوندهایی مانند .bmp ، .jpeg ، .pdf ، .ps ، .ttf ، .jpg ، .svg ، .webp ، .css ، .js ، .woff ، .gif ، .png ، .woff2 ،… همه به عنوان ثابت در نظر گرفته می شوند فایل ها. این پرونده ها بعلت “ثابت” بودن غالباً تغییر نمی کنند.

 

 

 

LiteSpeed Cache Settings – Page Optimization

[1] CSS Settings

CSS Minify

این گزینه را روشن کنید تا داده های غیرضروری یا اضافی را حذف کنید بدون اینکه روی نحوه پردازش resource توسط مرورگر تأثیر بگذارد – به عنوان مثال نظرات کد و قالب بندی ، حذف کد های بلااستفاده ، استفاده از نام متغیرها و عملکردهای کوتاه تر و غیره.

 

CSS Combine

هر فایل CSS که برای وب سایت خود استفاده می کنید ، به سرعت بارگذاری صفحه شما می افزاید. گاهی اوقات این امر اجتناب ناپذیر است ، اما هنگام روشن کردن این گزینه می توانید همه پرونده های CSS را با هم ترکیب کنید. در صورت نیاز به حذف هرگونه پرونده CSS از پرونده ترکیبی ، از گزینه Tuning Settings> CSS Excludes استفاده کنید.

 

Unique CSS File

با فعال کردن این یک پرونده CSS ترکیبی برای هر URI بدست می آید. این یکی از تنظیمات مهم در تنظیم عملکرد است. اکنون می توانید میزان CSS استفاده نشده در هر صفحه را مشاهده کنید. این کار هنگامی مفید است که می خواهید CSS خود را اصلاح کرده و CSS استفاده نشده را در هر صفحه حذف کنید. CSS Combine باید روی ON تنظیم شود.

 

CSS HTTP/2 Push

این گزینه را روشن کنید تا فایل های CSS داخلی قبل از درخواست ، از قبل ارسال شوند. اتصالات باید از SSL استفاده کنند.

 

Load CSS Asynchronously

این گزینه را خاموش نگه دارید ، در غیر این صورت لطفاً Critical CSS را از بقیه کد CSS استخراج کنید یا این کار را برای سرور LiteSpeed CCSS بگذارید. لطفا توجه داشته باشید که این یک تکنیک پیشرفته است و می تواند کاملاً مشکل باشد. بنابراین ، اگر مسئولیت نگهداری یا ساخت یک وب سایت نسبتاً پیچیده را بر عهده دارید ، این ویژگی ارزش دردسر را ندارد.

 

Font Display Optimization

این تنظیمات به مرورگرها می گوید که چگونه هنگام دانلود، فونت ها باید نمایش داده شوند. Swap به این معنی است که فونت بلافاصله روی صفحه با یک فونت جایگزین ترسیم می شود. در اینجا زمان بلوک صفر وجود دارد ، به این معنی که صفحه منتظر دانلود فونت نخواهد بود. با این حال ، به محض در دسترس بودن فونت مورد نیاز ، مرورگر متن بازگشت را به نفع فونت جدید عوض می کند.

 

[2] JS Settings

JS Minify

این گزینه را روشن کنید تا بدون تغییر عملکرد ، همه کاراکترهای غیرضروری را از کدهای منبع JavaScript حذف کنید.

 

JS Combine

هر فایل JS که برای وب سایت خود استفاده می کنید ، به سرعت بارگذاری صفحه شما زمان می افزاید. گاهی اوقات این امر اجتناب ناپذیر است ، اما هنگام روشن کردن این گزینه می توانید همه پرونده های JS را با هم ترکیب کنید. از گزینه Tuning -> JS Excludes هنگامی که هر فایل JS لازم است از پرونده ترکیبی حذف شود استفاده کنید.

 

JS Combine External and Inline

شامل کد جاوا اسکریپت خارجی و درون خطی در یک فایل ترکیبی است. این گزینه خطاهای احتمالی ناشی از JS Combine را به حداقل می رساند. برای حذف منابع غیرقابل تلفیق ، از Tuning -> JS Excludes استفاده کنید. JS Combine باید روی ON تنظیم شود

 

JS HTTP/2 Push

این گزینه را روشن کنید تا فایل های داخلی JS پیش از درخواست ، به مرورگر ارسال شوند. باید از SSL استفاده کنید.

 

Load JS Deferred

جاوا اسکریپت به عنوان “parser blocking resource” در نظر گرفته می شود و از این رو نقشی اساسی در مسیر Critical Rendering Path دارد. توصیه می کنم در صورت امکان از بارگذاری به تعویق انداخته برای پرونده های javascript استفاده کنید.

 

Load Inline JS

بعد از بارگذاری کامل DOM ، javascript درون خطی را بارگیری کنید. اگر گزینه Deferred برای شما مناسب است می توانید امتحان کنید.

 

[3] Optimization Settings


CSS/JS Cache TTL

همان مقادیر پیش فرض باشد.

 

HTML Minify

کوچک سازی HTML بدون تغییر عملکرد ، همه نویسه های غیرضروری را از کد منبع حذف می کند. توصیه می کنم این گزینه را روشن کنید.

 

Inline CSS Minify

کد CSS درون خطی را کم کنید. توصیه می کنم این گزینه را روشن کنید.

 

Inline JS Minify

کد JS درون خطی را کوچک کنید. توصیه می کنم این گزینه را روشن کنید.

 

DNS Prefetch

DNS Prefetch می تواند تأخیر را برای بازدیدکنندگان هنگام کلیک روی پیوندهای خارجی ، به ویژه در شبکه های تلفن همراه ، به میزان قابل توجهی کاهش دهد. دامنه ها باید در هر خط یک وارد شوند.

1. line: //www.litespeedtech.com
2. line: //www.blueserver1.com

 

DNS Prefetch Control

پیش تنظیم DNS را برای URL ها در document مانند تصاویر ، CSS ، JavaScript و غیره فعال می کند. درخواست های DNS از نظر پهنای باند بسیار ناچیز است ، اما تأخیر به خصوص در شبکه های تلفن همراه می تواند بسیار زیاد باشد. از این رو توصیه می کنم این گزینه را روشن کنید.

 

Remove Comments

وقتی فایل های JS و CSS کوچک شدند ، نظرات می توانند فضای ارزشمندی را اشغال کنند. توصیه می کنم این گزینه تنظیمات حافظه پنهان LiteSpeed را روشن کنید تا نظرات را از فایل های کوچک شده حذف کنید و آنها را برای انتقال کارآمدتر کنید.

 

Remove Query Strings

رشته های Query را از منابع ساکن حذف می کند. شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از سرورها و سرورهای پرو-کسی قادر به کش صحیح در هنگام استفاده از رشته های Query نیستند. اگرچه این می تواند امتیاز سرعت شما را در سرویس هایی مانند Pingdom ، GTmetrix و PageSpeed بهبود بخشد ، اما هنگام بروزرسانی یک افزونه یا موضوع خاص می تواند تجربه کاربری بدی را برای بازدیدکنندگان ایجاد کند. بنابراین ، فقط زمانی از این گزینه استفاده کنید که وردپرس خود را مرتباً به روز نکنید.

 

Remove WordPress Emoji

شکلک پیش فرض مرورگر به جای شکلک wordpress.org نمایش داده می شود. توصیه می کنم وقتی نیازی به استفاده از شکلک ندارید این گزینه را روشن کنید.

 

[4] Media Settings


Lazy Load Images

تصاویر را فقط وقتی وارد viewport مشاهده می شوند دانلود کنید. این می تواند زمان دانلود صفحه را بهبود بخشد و بار سرور را کاهش دهد. این همچنین باعث افزایش تجربه کاربر و کاهش پهنای باند در دستگاه های تلفن همراه می شود.

 

Responsive Placeholder

این گزینه می تواند در کاهش بارگذاری layout هنگام دانلود تصاویر کمک کند. من توصیه می کنم این را روشن کنید.

 

Responsive Placeholder SVG

بصورت پیش فرض روشن باشد.

 

Lazy Load Iframes

وقتی در صفحه وب خود iframe ندارید ، این تنظیم را خاموش نگه دارید. در غیر این صورت ، این مورد را روشن کنید تا درخواستهای اولیه HTTP کاهش یابد.

 

Inline Lazy Load Images Library

این می تواند سرعت بارگیری صفحه وب و تجربه کاربری شما را بهبود بخشد. این تنظیم با Load Inline JS ارتباط نزدیک دارد.

 

[6] Localization Settings


Gravatar Cache

وقتی وب سایت شما نظرات زیادی را دریافت می کند و آواتارها در وب سایت شما فعال هستند ، این گزینه را فعال کنید. قبل از فعال کردن این تنظیمات ، روی Settings > Discussions > Avatar Display کلیک کنین که آیا آواتارها را فعال کرده اید یا خیر.

 

Localize Resources

گاهی اوقات ممکن است بخواهید منابع خارجی JavaScript را محلی کنید تا تنظیمات مختلف کش را اعمال کنید. می توانید نام دامنه resources خارجی را که می خواهید بومی سازی کنید وارد کنید. خوشبختانه ، شما یک لیست بزرگ از نام دامنه هایی دارید که قبلاً برای شما جمع شده اند. فقط نام دامنه هایی را که در وب سایت خود استفاده نمی کنید حذف کنید. فقط URL های دامنه HTTPS قابل ورود هستند.

1. line: 
2. line: https://www.google-analytics.com/analytics.js

 

[7] Tuning Settings


Combined CSS Priority

به طور معمول ، CSS ترکیبی بعد از فایل های CSS خارجی بارگیری می شود. این گزینه را غیرفعال کنید ، زیرا CSS ترکیبی محلی به احتمال زیاد دارای تنظیماتی است که باید پس از CSS پایه بارگیری شود. اگر دلیل بارگذاری CSS ترکیبی قبل از سایر پرونده های CSS را دارید ، این گزینه را فعال کنید.

 

CSS Excludes

در اینجا می توانید تمام فایلهای CSS را که نباید کوچک یا ترکیب شوند ، لیست کنید. از URL های کامل و از رشته های جزئی می توان استفاده کرد ، در هر خط. فیلتر با نام litespeed_cache_optimize_css_excludes نیز پشتیبانی می شود. همه عناصر دارای ویژگی data-no-optimize = “1” در کد HTML خارج می شوند.

1. line: 
2. line: cookie-pot/css/cookies.css

 

Combined JS Priority

به طور معمول ، جاوا اسکریپت ترکیبی پس از فایلهای خارجی جاوا اسکریپت بارگیری می شود. این گزینه را غیرفعال کنید و اگر دلیل بر بارگذاری JavaScript ترکیبی قبل از سایر پرونده های JavaScript دارید ، آن را فعال کنید.

 

JS Excludes

در اینجا می توانید تمام فایلهای JS را که نباید کوچک یا ترکیب شوند ، لیست کنید. از URL های کامل و از رشته های جزئی می توان استفاده کرد ، در هر خط. فیلتر با نام litespeed_cache_optimize_js_excludes نیز پشتیبانی می شود. تمام عناصر دارای ویژگی data-no-optimize = “1” در کد HTML خارج می شوند.

1. line: 
2. line: cookie-pot/js/cookies.js

 

JS Deferred Excludes

فایلهای جاوا اسکریپت ذکر شده یا کد جاوا اسکریپت داخلی به تعویق (deferred) نمی افتد. از URL های کامل و از رشته های جزئی می توان استفاده کرد ، در هر خط. فیلتر با نام litespeed_optm_js_defer_exc نیز پشتیبانی می شود. تمام عناصر دارای ویژگی data-no-defer = “1” در کد HTML خارج خواهند شد.

1. line: jquery.js
2. line: jquery.min.js
3. line: someInlineScriptVariableOrMethodNameOrStringFragmentToUseForExclusion

 

Database

[1] Manage


Database Optimizer

شما می توانید به طور منظم این صفحه را تحت نظر داشته باشید و هر زمان که لازم شد نشان های قرمز را از بین ببرید. این فعالیت ها باید برای سیستم شما ایمن و بدون خطر باشد.

 

[2] DB Optimization Settings


Revisions Max Number

این شما هستید که می توانید تعداد ویرایش های بهینه در هر پست را که برای شما مناسب است پیدا کنید.

 

Revisions Max Age

مقدار پیشنهادی 30 روز است. توجه داشته باشید که پس از روزهای تعیین شده ، ویرایشهای پست حذف می شوند.

 

 

همچنین برای یک تنظیم سریع و ساده میتونین از تغییرات زیر استفاده کنین

General > General > Request Domain Key

Cache > Cache > Enable Cache – turn it ON

Cache > Cache Logged-in Users – OFF

Cache > Browser > Browser Cache – ON

Cache > WooCommerce > Privately Cache Cart – OFF

Page optimization > CSS Settings > Generate Critical CSS – OFF

Page optimization > CSS Settings > Inline CSS Async Lib – OFF

Page optimization > Optimization Settings > Remove WordPress Emoji – ON