بالا آوردن سایت روی VPS (راه اندازی سایت روی سرور مجازی لینوکس)



ساخت سایت با سرور مجازی

با این راهنمای جامع ساخت سایت با سرور مجازی، میتوانید اطلاعات کاملی در مورد راه اندازی سایت روی سرور مجازی لینوکس کسب کنید. چه یک توسعه‌ دهنده مبتدی یا با تجربه باشید، این آموزش را بسیار ساده بررسی میکنیم. از انتخاب سیستم عامل مناسب لینوکس گرفته تا اتصال به VPS و دستورات نصب، راهنمای مرحله به مرحله در مورد « بالا آوردن سایت روی VPS » میتواند به شما برای راه اندازی سایت کمک کند، در این آموزش ما فقط نحوه راه اندازی سایت توسط کنترل پنل هایی مثل cPanel یا DirectAdmin آموزش میدیم.

 

اگر قصد راه اندازی سایت روی سرور مجازی لینوکس دارید، میتونید با خرید VPS خارجی ابری بلوسرور که از دیتاسنتر هتزنر آلمان و فنلاند و آمریکا ارایه میشود و قابلیت ارتقا لحظه ای، منابع ابری، ترافیک بالا و دیسک Raid دارند، سایت هایتان را راه اندازی کنید.

 

 

خلاصه متن زیر:

  • استفاده از کنترل پنل هایی مثل cPanel یا DirectAdmin مدیریت سرورتون آسون میکنه و کلیه ابزارهایی که برای بالا آوردن سایتتون نیاز هست رو نصب میکنه، پس بهتر هست که به جای اینکه دستی همه چیزو نصب کنین، از کنترل پنل استفاده کنین.
  • برای 1-2 سایت سبک و نرمال، سرور با 2GB Ram و 2Core Cpu و برای 3-4 سایت، سرور با مشخصات 4GB Ram و 2Core Cpu میتونه مناسب باشه.
  • برای اتصال به سرور مجازی لینوکس، آموزش اتصال به سرور لینوکس لطفا مشاهده کنید.
  • کنترل پنل ها نصب خودکار اسکریپت هایی مثل wordpress رو هم دارند و نیاز به نصب دستی نخواهید داشت و از نصب وردپرس روی سرور مجازی میتونین استفاده کنین.
  • در مقاله زیر، لینک آموزش نصب سی پنل قرار داده شده که میتونین با 1 دستور، به سادگی cPanel نصب کنید یا اینکه به پشتیبانی بلوسرور اطلاع بدید تا براتون نصب کنه.
  • برای اتصال دامنه یا میتونین از سرویس DNS خود کنترل پنل ها استفاده کنین (راه اندازی Dns Server در سرور مجازیفقط تیتر ” اتصال دامنه در سرور مجازی لینوکس ” باید انجام بدید، نیاز به نصب DNS در سیستم عامل نیست، خود دایرکت ادمین و سی پنل، سرویس DNS نصب میکنن)، یا طبق آموزش اتصال سایت به کلودفلر دامنه رو متصل کنید.

 

انتخاب توزیع مناسب لینوکس برای راه اندازی سایت

اولین مرحله مهم برای بالا آوردن سایت روی VPS لینوکس، انتخاب توزیع مناسب لینوکس است. گزینه های محبوبی مانند Ubuntu، CentOS و Debian وجود دارند، اما قبل از انتخاب سیستم عامل باید مطمئن بشید که CMS (سیستم مدیریت محتوا مثل وردپرس)، کنترل پنل ها (مثل سی پنل و دایرکت ادمین) یا سایر سرویس هایی که میخواهید در سیستم عامل لینوکس نصب کنید با برنامه های شما سازگاری دارند و پشتیبانی میشوند و همچنین این سیستم عامل هنوز بروزرسانی و پشتیبانی میشود و عمر آن پایان نیافته است.

 

انتخاب منابع Cpu, Ram, Disk برای میزبانی سایت در سرور مجازی

بسته به تعداد بازدیدکنندگان آنلاین سایت، درخواست‌ ها، پردازش CPU و مصرف Ram که توسط خود سایت (پلاگین ها و قالب سایت)، مصرف ram, cpu توسط web server و database ممکن است مطمئن نباشید که چه منابعی را باید مشخص کنید، اما چندین سناریو برای تخمین زدن مصرف ram, cpu بررسی میکنیم.

 

انتخاب Ram برای راه اندازی سایت

RAM مانند حافظه کوتاه مدت یا حافظه کاری سرور شما است. هنگامی که یک کاربر جدید به برنامه یا سایت شما وارد میشود، سرور نمونه جدیدی از سایت شما را برای هر کاربر بصورت موقت ایجاد میکند. این کار از مقدار کمی از حافظه کوتاه مدت سرورهای شما مصرف میکند تا به خاطر بیاورد که کاربر شما در کدام صفحه و بخش هست و چه کاری انجام میدهد.

پس سرویس دهنده های را انتخاب کنید که قابلیت انتخاب Ram, Cpu داشته باشد، مهمترین عامل در اینجا در نظر گرفتن حداقل مشخصات و رشد پیش بینی شده سایت و app شما در آینده و داشتن رم کافی است. به طور کلی، بیشتر صاحبان سرورها به دنبال سرعت بیشتر هستند، در حالیکه کمترین منابع مثل Ram, Cpu تهیه میکنند و تعداد سایت های زیادی راه اندازی میکنند و انتظار عملکرد و سرعت بالا با انتخاب کمترین میزان ram, cpu را دارند.

 

2GB رم : حدود 2 گیگابایت برای یک راه اندازی سایت کوچک در VPS آلمان تقریبا کافی است که میتونه شامل اجرای سرویس های cPanel، Directadmin، MySQL، LiteSpeed ​​یا Apache و اسکریپت های مانیتورینگ و فایروال ها باشد. البته اگر سایت شما مصرف Ram اون بالا باشه، ممکن باعث down شدن سرویس هایی مثل database بشه و سایتتون قطع بشه. معمولا برای 2GB Ram نهایتا 2 سایت با ترافیک کم پیشنهاد میشه که میزبانی بشه.

 

3-4GB رم : این میزان Ram برای اجرای 2-4 سایت معمولی معمولا کافی است.

 

میزان ram که در بالا معرفی شده، فقط بر اساس سایت هایی هست که مصرف Ram اونها نرمال هست و عموما اگر سرور با اینقدر رم تهیه کنید، میتوانید همینقدر سایت اجرا کنید.

 

انتخاب CPU برای راه اندازی سایت

CPU مغز پردازشی سرور شماست، توصیه می کنیم که سرور با حداقل دو هسته CPU تهیه کنید. برخی از نرم‌افزارها میتوانند با CPU کمتر از این مقدار هم اجرا بشن، ولی مثلا برای اجرای کنترل پنل cPanel، یا دیتابیس MySQL یک هسته ممکن است باعث کند نشون دادن سرورتون بشه، بخاطر همین برای عملکرد CPU، بهتر هست هسته کافی داشته باشید.

 

انتخاب Disk برای سایت

دیسک درایو ها فضای ذخیره سازی (storage) اطلاعات شما روی سرور هستند، یعنی اگر فایلی را میخواهید داخل سرور نگهداری کنید یا فایل های سایتتون در Disk drive ذخیره میشه. همچنین انتخاب سرور با هارد مناسب، میتونه به سرعت سایت شما یا جلوگیری از حذف شدن اطلاعات شما کمک کنه. اگر از دیسک درایو هایی NVME استفاده کنید، سرعت بالایی برای خواندن و نوشتن اطلاعات روی دیسک خواهید داشت، همچنین اگر VPSیی که تهیه میکند از تکنولوژی Raid استفاده بکنه، باعث حفظ اطلاعات سایت شما در صورت خراب شدن دیسک ذخیره سازی میشه، سرور مجازی فنلاند بلوسرور از تکنولوژی Raid استفاده میکنه.

 

اگر نمیدونین چقدر Ram و CPU نیاز دارید، حتما سراغ سرورهایی مثل VPS آلمان برید که قابلیت ارتقا لحظه ای دارند و شما میتونین کمترین پلن تهیه کنین و به مرور ارتقا بدید تا به میزان مصرف Ram دقیق برسید. همچنین از مانیتورینگ و مدیریت سرور مجازی لینوکس و از طریق Htop میتونیم مصرف Ram, Cpu سرور رو کنترل کنیم.

 

انتخاب کنترل پنل سرور مجازی (VPS) و تنظیمات آن

کنترل پنل میزبانی وب یک رابط آنلاین و دارای محیط گرافیکی است که برای کمک به مدیران سایت ها در نظارت و مدیریت سایت ها طراحی شده و استفاده میشود و عموما بیشتر این کنترل پنل ها بر روی لینوکس کار می کنند، نسخه هایی نیز برای ویندوز طراحی شده اند. دایرکت ادمین و سی پنل به عنوان محبوب ترین کنترل پنل ها در میان توسعه دهندگان وب شناخته میشوند و دلیلشم این هست که DirectAdmin و cPanel مزایای بسیار بیشتری را برای کاربران به نسبت سایر پنل های رایگان یا پولی دیگر فراهم می کند.

انتخاب cPanel

بسیاری از کاربران کنترل پنل cPanel را بالاترین و بهترین کنترل پنل برای مدیریت سرورشان میدانند و از آن استفاده میکنند. Cpanel به علاقه مندان به وب اجازه می دهد تا وب سایت های خود را به راحتی در آن مدیریت کنند، این نرم افزار که با Ubuntu، CentOS، Almalinux و CloudLinux OS سازگار است و اگر قصد نصب آنرا دارید از طریق آموزش نصب cPanel میتونین در سرور مجازیتون نصب کنید. پیشنهاد میکنیم اگر قصد نصب cloudlinux ندارید، از سیستم عامل Ubuntu برای نصب سی پنل استفاده کنید.

 

انتخاب سی پنل برای راه اندازی سایت

 

با cPanel، نیاز به وارد کردن دستورات پیچیده در ترمینال لینوکس نیست و تمام کارها در داشبورد گرافیکی آن همه چیز را در اختیار شما قرار میدهد. کارهایی مانند راه‌اندازی یک سیستم مدیریت محتوا، مدیریت پشتیبان‌ گیری از سایت ها، مدیریت ایمیل‌ ها، پایگاه‌های داده یا مدیریت دامنه ها بسیار آسان است و برای هر کدام منوی دارد.

 

انتخاب DirectAdmin

مشابه cPanel، نرم افزار DirectAdmin با لینوکس و توزیع های مختلف لینوکس ساز است. DirectAdmin با نام DA نیز شناخته می شود، مزایای زیادی را برای مدیران وب ارائه می دهد تا وب سایت های خود را اجرا کنند. تفاوت قابل توجه DirectAdmin از سایر کنترل پنل های وب مشابه مثل cPanel، استفاده از منابع کمتر است.

انتخاب دایرکت ادمین برای راه اندازی سایت

 

آموزش ساخت هاست در سرور مجازی

بعد از نصب سی پنل، با مشخصات root باید وارد صفحه whm بشید و از منوی جستجو کلمه create new account جستجو کنید و برای سایتتون هاست بسازید.

انتخاب سی پنل برای راه اندازی سایت

 

 

بعد از نصب دایرکت ادمین، با مشخصات admin باید وارد صفحه admin دایرکت دمین بشید و بعد از ساخت package اقدام به create user برای ساخت هاست جدید کنید.

انتخاب سی پنل برای راه اندازی سایت


<