آموزش تغییر پسورد لینوکس (دستور passwd)



دستور passwd در لینوکس (تغییر پسورد در putty)

بعد از خرید VPS برای تغییر پسورد root در لینوکس، اول باید از طریق ssh به سرور لاگین کنین ( آموزش اتصال به سرور لینوکس ). بعد از لاگین دستور زیر رو که برای تغییر رمز یوزر root است وارد کنید و رمز جدید رو باید تایپ کنید.

sudo passwd root

 

توجه بسیار مهم : حتما از رمزهایی با کاراکتر های زیاد و قوی و غیرساده استفاده کنین تا رمز سرور قابل حدس زدن نباشه و از هک شدن سرور جلوگیری بشه، رمزهایی با کاراکترهایی مانند : yf@fH73DwnJdf@t6K

توجه : در بعضی دیتاسنترها مانند hetzner، به محض اینکه دفعه اول، وارد ترمینال SSH میشید، سیستم عامل شمارو مجبور میکنه که رمز پیش فرضی که توسط دیتاسنتر داده شده رو عوض کنید، یعنی بعد از لاگین به ترمینال SSH، خودش مینویسه که current password، یعنی باید همون رمزی که دیتاسنتر داده رو دوباره وارد کنید، و بعد از وارد کردن، دوباره مینویسه که enter new password که باید رمز جدیدی که مد نظرتون هست وارد کنید.

 

تغییر رمز لینوکس

 

اگر از شما خواسته شد رمز عبور فعلی را وارد کنین، همان رمز ورود را وارد میکنین، در غیر اینصورت رمز جدید را وارد کنین.

 

تغییر پسورد کاربر در لینوکس

اطلاعات حساب کاربری لینوکس، در پوشه ای به نام / etc / passwd و رمزعبور رمزگذاری شده در /etc/shadow ذخیره شده است. برای تغییر سایر کاربران لینوکس، در دستور بالا به جای root نام user کاربری مورد نظرتون رو وارد کنین. آموزش و دستور تغییر رمز linux برای انواع سیستم عامل های لینوکس ,ubuntu , centos و … قابل استفاده است. اگر یک کاربر معمولی هستید، فقط می توانید رمز عبور حساب خود را تغییر دهید. اما اگر کاربر root یا کاربر با دسترسی sudo هستید، می توانید رمز عبور سایر کاربران را نیز تغییر دهید. اگر هم رمز سیستم عامل لینوکس فراموشی کردید، برای بازیابی رمز از آموزش بازیابی پسورد root در لینوکس باید استفاده کنید.

 

آموزش تکمیلی تغییر رمز لینوکس :

به‌طور پیشفرض، گذرواژه‌ها طوری تنظیم شده‌اند که هرگز منقضی نمی‌شوند. برای وادار کردن کاربر به تغییر رمز عبور دفعه بعد که وارد سرور لینوکسی می‌شود، از دستور passwd با گزینه –expire و سپس نام کاربری کاربر استفاده کنید :

sudo passwd --expire linuxize

 

اگر با یک دسترسی کاربر غیر از root وارد سرور شدین و میخواین بدون خارج شدن از ترمینال، وارد یوزر root و دسترسی این یوزر بشید، با فرض اینکه رمز root رو میدونین از دستورات زیر میتونین استفاده کنید.

su -
## یا##
sudo -i

 

آموزش تغییر رمز ویندوز سرور

 


<