آموزش نصب cpanel



نصب cpanel

سی پنل یکی از رایج ترین و محبوب ترین کنترل پنل های هاستینگ میباشد که دارای رابط کاربری بسیار مناسب، طراحی گرافیکی زیبا و آسان است، Cpanel یک کنترل پنل بر پایه سیستم عامل لینوکس است که امکان ایجاد دسترسی برای ادمین سرور، ریسلر و یوزر هاست را فراهم مکینه، در این مقاله نحوه نصب سی پنل بر روی Centos 7 رو آموزش میدیم. توجه داشته باشید که WHM پنل مدیریت این کنترل پنل بوده و فقط مدیر سرور به این پنل دسترسی داره و تمامی هاست ها و تنظیمات تحت کنترل WHM هستند و cPanel فقط برای بخش هاست و ارایه به کاربران هست که سایت های خودشون رو میزبانی کنند.

پیش نیاز های نصب سی پنل :

  • CentOS 7, CloudLinux 7, or RHEL 7
  • Minimum of 1GB RAM (2GB RAM is recommended)
  • Minimum 20GB disk space (40GB recommended)
  • cPanel license (there is also 15 day trial period which gets activated as soon as the installation is complete)

همونطور که مشاهده میکنین سی پنل نیاز به لایسنس ماهانه داره و در صورتیکه قبلا روی IP سروری که سی پنل رو میخواین نصب کنین ، سی پنلی نصب نشده باشه، بصورت 15 روزه امکان استفاده تریال رو دارین. همچنین نصب بر روی centos 8 پیشنهاد نمیکنیم.

 

آموزش نصب cpanel

برای نصب cPanel و WHM از دستور زیر استفاده میکنیم که آخرین نسخه سی پنل دانلود و نصب میشه. برای اینکار وارد سرور مجازی یا سرور اختصاصی بشید و دستور زیر رو در ترمینال SSH وارد کنین، از لینک آموزش اتصال به SSH میتونین آموزش ورود به سرور لینوکسی رو مشاهده کنین.

cd /home && curl -o latest -L https://securedownloads.cpanel.net/latest && sh latest

 

نکات نصب سی پنل

اگر در همون ابتدای نصب با خطای Network Manager روبرو شدین، باید سرویس Network Manager رو در سیستم عامل خاموش کنین، دستور زیر برای خاموش کردن در Centos 7 است.

  systemctl stop NetworkManager
  systemctl disable NetworkManager

سی پنل بر پایه perl نوشده شده است، به همین خاطر اگر در سیستم عامل perl نصب نیست یا با دستور بالا نصب نشد و خطای Fatal! Perl must be installed before proceeding! داد، به عنوان پیش نیاز، با دستور زیر نصب میکنیم

yum install perl

اگر با خطای hostname در هنگام نصب روبرو شدین باید طبق دستور زیر، hostname یا همون اسم سیستم عامل رو عوض کنین. در دستور زیر به جای ns1.mydomain.com، دامنه خودتون رو قرار میدین

hostnamectl set-hostname ns1.mydomain.com


توجه داشته باشین که از دامنه ir به دلیل تحریم نمیشه به عنوان DNS Server و هاست نیم استفاده کرد.

برای نصب cPanel و سایر کنترل پنل ها باید از سیستم عامل خام استفاده کرد که هیچ سرویسی در اون نصب نشده باشه.

بعد از حدود 30 دقیقه الی 1 ساعت نصب انجام میشه، بعد از نصب، سی پنل شما از طریق آدرس IP و Port زیر قابل دسترس هست ، و صفحه ی لاگین نمایش داده میشود، مشخصات ورود هم همان root و رمزی هست که برای سرور انتخاب کردین.

https://your-server-ip:2087

بعد از زدن آدرس بالا، با صفحه زیر مواجه میشین، در صفحه زیر توافقنامه استفاده از این کنترل پنل هست که روی Agree to All کلیک کنین.

مراحل نصب سی پنل

 

بعد از رد کردن مرحله بالا، در صفحه زیر آدرس ایمیل مدیر سرور و نیم سرورهارو وارد کنین.

 

نصب cPanel

نصب سی پنل روی سرور ایران

برای نصب cPanel در سرور مجازی های اروپا مثل پلن هایی که در صفحه خرید سرور مجازی آلمان مشاهده میکنین، مشکلی در نصب نخواهید داشت، اما در برای نصب کنترل پنل سی پنل در سرور مجازی داخل کشور که در صفحه خرید سرور مجازی ایران لیست پلن ها موجود هست، بصورت مستقیم و با دستور نصب بالا امکان نصب این کنترل پنل نیست، چون IP ایران برای این کنترل پنل تحریم شده و امکان نسب دیتابیس نیست و از روش های دیگه ای باید استفاده کرد، استفاده از روش های تونل زدن برای نصب دیتابیس یا استفاده از لایسنس های سیستمی این امکان رو برای نصب سی پنل روی سرور ایران فراهم میکنه.

سایر لینکها :

آموزش نصب cloudpane

خرید VPS

خطای The remote session was disconnected