آموزش نصب گیت (git) در سرور ویندوز – Ubuntu



آموزش نصب گیت

Git یک ابزار DevOps برای مدیریت سورس کد است – یک سیستم کنترل نسخه منبع باز (VCS) که برای مدیریت کارآمد پروژه های کوچک تا بسیار بزرگ استفاده می شود. Git برای ردیابی تغییرات در سورس کد استفاده می شود و از توسعه غیرخطی پشتیبانی می کند تا توسعه دهندگان متعدد بتوانند با هم کار کنند. Git ابزار کاربردی برای استفاده از Github و سیستم کنترل پروژه است که اجازه دسترسی به مخازن و نرم افزارهای گیت هاب رو میده، از ویژگی های خوب گیت، اشتراک گذاری پروژه بین چندین برنامه نویس است.

ویژگی هایی که git ارایه میدهد، بازگشت به نسخه قبل کد آپلود شده، multiple workflows, local branching و موارد دیگر است. این باعث می شود Git یکی از بهترین سیستم های مدیریت محصول بشود و به همین دلیل است که توسط بسیاری از توسعه دهندگان نرم افزار استفاده می شود. با خرید vps میتوانید گیت را در سرور نصب کنید و همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

Git یک برنامه رابط کاربری گرافیکی (GUI) سطح بالاتر است که به طور گسترده در محیط های ویندوز استفاده می شود. این ابزار به کاربران کمک می کند تا پروژه ها را به طور موثر و سریع ایجاد و مخازن را شبیه سازی کنند. به‌طور پیش‌فرض، Git دارای یک خط فرمان «Git Bash» یا پوسته برنامه‌نویسی bash است که برای اجرای دستورات Git در ویندوز استفاده می‌شود.

 

آموزش نصب گیت در ویندوز (windows)

اگر میخواهید در سروری مثل vps فنلاند یا سیستم شخصی گیت را نصب کنیدابتدا مرورگر خود را باز کنید، وب سایت رسمی Git را باز کنید و روی لینک دانلود نسخه Windows Git کلیک کنید و فایل گیت را دانلود کنید، باتوجه به اینکه اینروزها سیستم عامل ها 64 بیتی هستن، نسخه 64-bit Git for Windows Setup پیشنهاد میشود. بعد از دانلود، فایل نصبی آن را اجرا کنید.

مراحل نصب گیت، آسان است، در طی مراحل نصب نیاز نیست که چیزی را تغییر دهید، فقط بر روی Next کلیک کنید، فقط باید در انتخاب 5 مورد که روش نصب پیش فرض مورد استفاده ما هست، دقت کنید :

در مرحله نصب adjusting your PATH environment باید git from the command line and also from 3rd-party software که خودش هم پیشنهاد داده و Recommended نوشته انتخاب کنید.

در مرحله نصب configuring the line ending conversions git هم باید checkout windows-style commit unix-style line endings انتخاب کنید.

در مرحله نصب configuration the terminal emulator to use with هم باید use MinTTY انتخاب کنید.

در مرحله نصب choose a credential helper باید Git Credential Manager انتخاب کنید.

در مرحله نصب Configure Additional Options میتونین enable file system caching انتخاب کنید.

 

در ویندوز 2 ابزار برای استفاده از گیت وجود دارد :

  • Git GUI (رابط کاربری گرافیکی)
  • Git Bash (خط فرمان)

با تایپ Git Bash یا Git GUI در منوی استارت ویندوزتون به این 2 ابزار دسترسی پیدا میکنید.

 

 

آموزش نصب گیت در لینوکس اوبونتو (ubuntu)

راه اول :

گیت در مخازن رسمی اوبونتو وجود دارد. بنابراین اگر وی پی اسی مثل سرور مجازی آلمان دارید ترمینال آنرا باز کنید و ابتدا سیستم را به روز کنید.

sudo apt update
sudo apt upgrade

با دستور زیر به آسانی گیت را نصب کنید

sudo apt install git

 

در نهایت نسخه ای که نصب کرده ایم بررسی میکنیم

git --version
git version 2.34.1

 

راه دوم :

نسخه موجود در مخازن رسمی اوبونتو ممکن است قدیمی باشد. بهترین راه این است که git PPA را اضافه کنید و از آنجا نصب کنید. برای تکمیل این کار، یک ترمینال باز کنید و پس از به روز رسانی کل سیستم را انجام دهید و PPA را اضافه کنید.

sudo add-apt-repository ppa:git-core/ppa
sudo apt update
sudo apt install git

 

آموزش نصب GitLab

آموزش نصب Jupyter Notebook