آموزش نصب Nodejs (نود جی اس) در Ubuntu | Rocky Linux | Windows



آموزش نصب Nodejs

Node.js (نود جی اس) یک محیط اجرای جاوا اسکریپت منبع باز و چند پلتفرمی است که بر روی موتور V8 گوگل ساخته شده است. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی محبوب است که برای ساخت برنامه های وب سریع، مقیاس پذیر و بسیار در دسترس استفاده می شود. Node.js چارچوبی برای ساخت backend برای برنامه های کاربردی وب است. NPM یک مدیر بسته برای Node.js است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا کتابخانه ها و بسته های جاوا اسکریپت را دانلود و به اشتراک بگذارند.

یک برنامه Node.js در یک فرآیند واحد اجرا می شود، بدون ایجاد یک رشته (thread) جدید برای هر درخواست. Node.js مجموعه ای از ورودی / خروجی های ابتدایی ناهمزمان را در کتابخانه استاندارد خود ارائه می دهد که از مسدود شدن کد جاوا اسکریپت جلوگیری می کند و به طور کلی، کتابخانه ها در Node.js با استفاده از paradigms های غیر مسدود کننده نوشته می شوند و رفتار مسدود کردن را به جای عادی بودن، استثنا می کند.

وقتی Node.js یک عملیات I/O را انجام می‌دهد، مانند خواندن از شبکه، دسترسی به پایگاه داده یا سیستم فایل، به جای مسدود کردن رشته و هدر دادن چرخه‌های CPU در انتظار، Node.js با بازگشت پاسخ، عملیات را از سر می‌گیرد. این به Node.js اجازه می‌دهد تا هزاران اتصال همزمان را با یک سرور بدون وارد کردن بار مدیریت همزمانی رشته‌ها که می‌تواند منبع مهمی از اشکال باشد، مدیریت کند.

Node.js یک مزیت منحصر به فرد دارد زیرا میلیون ها توسعه دهنده frontend که جاوا اسکریپت را برای مرورگر می نویسند، اکنون می توانند کد سمت سرور را علاوه بر کد سمت کلاینت بدون نیاز به یادگیری زبان کاملا متفاوت بنویسند. در Node.js استانداردهای جدید ECMAScript را می توان بدون مشکل استفاده کرد، زیرا لازم نیست منتظر بمانید تا همه کاربران مرورگرهای خود را به روز کنند – شما مسئول تصمیم گیری در مورد نسخه ECMAScript با تغییر نسخه Node.js هستید. و همچنین می‌توانید ویژگی‌های آزمایشی خاص را با اجرای Node.js با پرچم‌ها فعال کنید.

npm با ساختار ساده خود به گسترش اکوسیستم Node.js کمک کرد و اکنون رجیستری npm میزبان بیش از 1,000,000 بسته منبع باز است که می توانید آزادانه از آنها استفاده کنید. با خرید vps بلوسرور میتونین برنامه هایی که در محیط نود جی اس توسعه دادین راه اندازی کنید.

 

در این مقاله آموزش نصب Nodejs در Ubuntu | Rocky Linux | Windows را مرور میکنیم.

 

آموزش نصب nodejs

 

 

فریمورک Node.js و ابزارها

Node.js یک پلتفرم سطح پایین است. برای اینکه کارها برای توسعه دهندگان آسان و هیجان انگیز باشد، هزاران کتابخانه بر روی Node.js توسط جامعه ساخته شد. بسیاری از آنها در طول زمان به عنوان گزینه های محبوب شناخته شدند. یک لیست غیر جامع از مواردی است که ارزش یادگیری دارند را میتوانید مشاهده کنید :

AdonisJS: یک فریمورک کاملا ویژه مبتنی بر TypeScript که به شدت بر ارگونومی، ثبات و اطمینان توسعه‌دهنده متمرکز است. آدونیس یکی از سریع ترین فریمورک های وب Node.js است.

Egg.js: فریمورکی برای ساخت فریمورک ها و برنامه‌های سازمانی بهتر با Node.js و Koa.

Express: یکی از ساده ترین و در عین حال قدرتمندترین راه ها را برای ایجاد وب سرور ارائه می دهد. رویکرد مینیمالیستی آن، متمرکز بر ویژگی های اصلی یک سرور، کلید موفقیت آن است.

Fastify: یک فریمورکی وب بسیار متمرکز بر ارائه بهترین تجربه توسعه دهنده با کمترین هزینه و معماری قدرتمند افزونه. Fastify یکی از سریع ترین فریمورک های وب Node.js است.

FeatherJS: Feathers یک فریمورک وب سبک برای ایجاد برنامه‌های بلادرنگ و REST API با استفاده از جاوا اسکریپت یا TypeScript است و برای ساخت نمونه های اولیه در چند دقیقه و برنامه های آماده تولید در چند روز استفاده میشود.

Gatsby : یک مولد سایت ایستا، مبتنی بر React، مبتنی بر GraphQL با اکوسیستم بسیار غنی از پلاگین ها.

hapi: یک فریمورک غنی برای ساخت برنامه‌ها و خدمات که به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد به جای صرف زمان برای ساختن زیرساخت، روی نوشتن منطق برنامه‌های قابل استفاده مجدد تمرکز کنند.

koa: توسط همان تیم پشت اکسپرس ساخته شده است، هدف آن این است که حتی ساده تر و کوچکتر باشد و بر اساس سالها دانش ساخته شود. پروژه جدید ناشی از نیاز به ایجاد تغییرات ناسازگار بدون ایجاد اختلال در جامعه موجود است.

Loopback.io: ساخت برنامه های مدرن را که نیاز به ادغام پیچیده دارند آسان می کند.

Meteor: یک فریمورک فول پشته فوق العاده قدرتمند، که با رویکردی هم شکل برای ساختن برنامه ها با جاوا اسکریپت، به اشتراک گذاری کد روی کلاینت و سرور به شما قدرت می دهد. زمانی ابزاری خارج از قفسه بود که همه چیز را فراهم می کرد، اکنون با لبه های ظاهری React، Vue و Angular ادغام می شود. می توان از آن برای ایجاد برنامه های تلفن همراه نیز استفاده کرد.

Micro: سرور بسیار سبکی را برای ایجاد میکرو سرویس های HTTP ناهمزمان فراهم می کند.

NestJS: یک فریمورک Node.js مترقی مبتنی بر TypeScript برای ساخت برنامه‌های کاربردی کارآمد، قابل اعتماد و مقیاس‌پذیر در سطح سازمانی سمت سرور.

Next.js: فریمورک React که بهترین تجربه توسعه‌دهنده را با تمام ویژگی‌هایی که برای تولید نیاز دارید به شما ارائه می‌دهد: رندر ترکیبی استاتیک و سرور، پشتیبانی از TypeScript.

Nx: یک جعبه ابزار برای توسعه تمام پشته monorepo با استفاده از NestJS، Express، React، Angular و موارد دیگر! Nx کمک می کند توسعه خود را از یک تیم سازنده یک برنامه به تیم های متعددی که در چندین برنامه با هم همکاری می کنند، توسعه دهید!

Remix: رمیکس یک فریمورک وب تمام پشته برای ایجاد تجربیات کاربری عالی برای وب است. از جعبه همه چیزهایی که برای ساختن برنامه های کاربردی وب مدرن (هم فرانت اند و هم باطن) نیاز دارید و آنها را در هر محیط زمان اجرا مبتنی بر جاوا اسکریپت (از جمله Node.js) استقرار می دهید، ارائه می شود.
Sapper: Sapper چارچوبی برای ساخت برنامه های کاربردی وب در همه اندازه ها، با تجربه توسعه زیبا و مسیریابی مبتنی بر سیستم فایل انعطاف پذیر است. SSR و موارد دیگر را ارائه می دهد!

Socket.io: یک موتور ارتباطی بلادرنگ برای ساخت برنامه های کاربردی شبکه.

Strapi: Strapi یک CMS منعطف و منبع باز Headless است که به توسعه دهندگان این آزادی را می دهد تا ابزارها و چارچوب های مورد علاقه خود را انتخاب کنند و همچنین به ویرایشگران اجازه می دهد به راحتی محتوای خود را مدیریت و توزیع کنند. Strapi با توسعه پنل مدیریت و API از طریق یک سیستم پلاگین، به بزرگترین شرکت‌های جهان این امکان را می‌دهد تا ضمن ایجاد تجربیات دیجیتالی زیبا، تحویل محتوا را تسریع بخشند.

 

 

آموزش نصب Nodejs در ubuntu (اوبونتو 22 | 20)

انواع روش های نصب Nodejs در اوبونتو 22 – 20 (برای نصب این محیط توسعه ” نود جی اس ” میتونین از سرور مجازی امارات یا سرور مجازی ترکیه استفاده کنید) :

 

1 – نصب Node.js و npm از مخزن اوبونتو (Installing Node.js and npm from the Ubuntu repository)

در زمان انتشار این مقاله، نسخه Node.js موجود در مخازن پیش‌ فرض اوبونتو 22.04 v12.22.9 است که یک نسخه قدیمی‌تر TLS است.

نصب Node.js بسیار ساده است. دستورات زیر را برای به روز رسانی بسته و نصب Node.js و npm اجرا کنید:

sudo apt update
sudo apt install nodejs npm

 

دستور بالا تعدادی بسته از جمله ابزارهای لازم برای کامپایل و نصب native addons از npm را نصب می کند. پس از اتمام با دستور زیر نسخه نصب شده را مشاهده کنید:

nodejs -v

خروجی :

v12.22.9

 

2 – نصب Node.js و npm از NodeSource

NodeSource شرکتی است که بر روی ارائه پشتیبانی از Node درجه enterprise-grade متمرکز شده است. NodeSource از یک مخزن APT حاوی چندین نسخه Node.js نگهداری می کند. اگر برنامه شما به نسخه خاصی از Node.js نیاز دارد از این مخزن استفاده کنید. در زمان نگارش، مخزن NodeSource نسخه های زیر را ارائه می دهد:

v18.x - آخرین نسخه پایدار.
v17.x
v16.x - آخرین نسخه LTS.
v14.x

Node.js نسخه 18.x را نصب می کنیم، برای دانلود و اجرای اسکریپت نصب NodeSource، دستور زیر را به عنوان یک کاربر با امتیازات sudo اجرا کنید:

curl -sL https://deb.nodesource.com/setup_18.x | sudo -E bash -

 

این اسکریپت signing key NodeSource را به سیستم شما اضافه می کند، یک فایل مخزن apt ایجاد می کند، تمام بسته های لازم را نصب می کند و کش apt را تازه می کند. اگر به نسخه Node.js دیگری نیاز دارید، مثلاً 16.x عدد setup_18.x را با setup_16.x تغییر دهید.

پس از فعال شدن مخزن NodeSource، Node.js و npm را نصب کنید:

sudo apt install nodejs

بسته nodejs شامل هر دو باینری node و npm است. پس از اتمام با دستور زیر نسخه نصب شده را مشاهده کنید:

nodejs -v

خروجی :

v18.2.0

 

npm -v

خروجی :

8.9.0

برای اینکه بتوانید native addons را از npm کامپایل کنید، باید ابزارهای توسعه را نصب کنید:

sudo apt install build-essential

 

آموزش نصب Node.js 18 در Rocky Linux 9|CentOS 9|RHEL 9

1 – آموزش نصب Node.js 18 در Rocky Linux 9|CentOS 9|RHEL 9 با استفاده از مخزن RPM

با افزودن مخزن Node.js 18 به سیستم خود با استفاده از دستور زیر نصب را شروع کنید. (برای نصب این محیط توسعه میتونین از سرور مجازی آلمان استفاده کنید، در سرور مجازی دیتاسنتر هتزنر، سیستم عامل Rocky Linux ارایه میشود.)

curl --silent --location https://rpm.nodesource.com/setup_18.x | sudo bash -
sudo yum install -y nodejs

با دستورات بالا نصب انجام میشه.

کاربرانی که در حال ایجاد افزونه‌ها و افزونه‌های Node.js هستند، ممکن است نیاز به نصب ابزارهای توسعه داشته باشند.

sudo yum -y install gcc-c++ make

برای مشاهده نسخه نصب شده از دستور زیر میتوانید استفاده کنید :

node -v

 

2 – آموزش نصب Node.js 18 در Rocky Linux 9|CentOS 9|RHEL 9 با استفاده از NVM

NVM به شما کمک می کند تا نسخه خاصی از Node.js را روی سیستم خود نصب کنید.

curl -LsS https://raw.githubusercontent.com/nvm-sh/nvm/master/install.sh | sh -s --

سپس سورس فایل shell RC را اجرا کنید تا شروع به استفاده از nvm کنید. برای bash از دستور زیر استفاده کنید.

source ~/.bashrc

برای Zsh از دستور زیر استفاده کنید.

source ~/.zshrc

با استفاده از دستور زیر می‌توانید فهرست تمام نسخه‌های Node.js را مشاهده کنید.

nvm ls-remote

خروجی :

 v16.10.0
v16.11.0
v16.11.1
v16.12.0
v16.13.0 (LTS: Gallium)
v16.13.1 (LTS: Gallium)
v16.13.2 (LTS: Gallium)
v16.14.0 (LTS: Gallium)
v16.14.1 (LTS: Gallium)
v16.14.2 (LTS: Gallium)
v16.15.0 (LTS: Gallium)
v16.15.1 (LTS: Gallium)
v16.16.0 (Latest LTS: Gallium)
v17.0.0
v17.0.1
v17.1.0
v17.2.0
v17.3.0
v17.3.1
v17.4.0
v17.5.0
v17.6.0
v17.7.0
v17.7.1
v17.7.2
v17.8.0
v17.9.0
v17.9.1
v18.0.0
v18.1.0
v18.2.0
v18.3.0
v18.4.0
v18.5.0
v18.6.0

برای نصب Node.js دستور زیرا میزنیم :

nvm install 18
Downloading and installing node v18.6.0...
Downloading https://nodejs.org/dist/v18.6.0/node-v18.6.0-linux-x64.tar.xz...
################################################################# 100.0%
Computing checksum with sha256sum
Checksums matched!
Now using node v18.6.0 (npm v8.13.2)
Creating default alias: default -> 18 (-> v18.6.0)

 

آموزش نصب Nodejs در ویندوز (windows)

 

نصب nodejs در ویندوز

 

 

مراحل نصب و دانلود Node.js در سیستم عامل ویندوز به شرح زیر است، آدرس زیر را باز کنید.

https://nodejs.org/en/download/

بعد از دانلود فایل را اجرا کنید و روی تب Windows Installer کلیک کنید. نسخه پشتیبانی طولانی مدت (LTS) نصب کننده Node.js را انتخاب کنید. نسخه LTS پشتیبانی طولانی مدت و یک نسخه پایدار با تعهد به پشتیبانی و نگهداری از نرم افزار است. مراحل نصب با زدن دکمه های Next و install انجام میشود.

برای بررسی اینکه آیا Node.js نصب شده است، یک خط فرمان باز (command prompt) کنید و دستورات زیر را اجرا کنید:

\> node -v

\> npm -v

 

 

آموزش نصب PostgreSQL