آموزش تغییر پسورد لینوکس (دستور passwd)



دستور passwd در لینوکس

بعد از خرید VPS برای تغییر پسورد root در لینوکس، اول باید از طریق ssh به سرور لاگین کنین. بعد از لاگین دستور زیر رو که برای تغییر رمز یوزر root است وارد کنید.

sudo passwd root

 

تغییر رمز لینوکس

 

اگر از شما خواسته شد رمز عبور فعلی را وارد کنین، همان رمز ورود را وارد میکنین، در غیر اینصورت رمز جدید را وارد کنین.

 

تغییر پسورد کاربر در لینوکس

اطلاعات حساب کاربری لینوکس، در پوشه ای به نام / etc / passwd و رمزعبور رمزگذاری شده در /etc/shadow ذخیره شده است. برای تغییر سایر کاربران لینوکس، در دستور بالا به جای root نام user کاربری مورد نظرتون رو وارد کنین. آموزش و دستور تغییر رمز linux برای انواع سیستم عامل های لینوکس ,ubuntu , centos و … قابل استفاده است. اگر یک کاربر معمولی هستید، فقط می توانید رمز عبور حساب خود را تغییر دهید. اما اگر کاربر ریشه یا کاربر با دسترسی sudo هستید، می توانید رمز عبور سایر کاربران را نیز تغییر دهید.

 

آموزش تکمیلی تغییر رمز لینوکس :

به‌طور پیشفرض، گذرواژه‌ها طوری تنظیم شده‌اند که هرگز منقضی نمی‌شوند. برای وادار کردن کاربر به تغییر رمز عبور دفعه بعد که وارد سرور لینوکسی می‌شود، از دستور passwd با گزینه –expire و سپس نام کاربری کاربر استفاده کنید :

sudo passwd --expire linuxize

 

اگر با یک دسترسی کاربر غیر از root وارد سرور شدین و میخواین بدون خارج شدن از ترمینال، وارد یوزر root و دسترسی این یوزر بشید، با فرض اینکه رمز root رو میدونین از دستورات زیر میتونین استفاده کنید.

su -
## یا##
sudo -i

 

آموزش تغییر رمز ویندوز سرور