Swap لینوکس چیست و آموزش ساخت و افزایش swap در اوبونتو



Swap لینوکس چیست

فضای Swap مکانی در هارد دیسک سیستم است که هنگام پر شدن حافظه فیزیکی سیستم (RAM) استفاده می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، pages های موجود در RAM سیستم که غیرفعال هستند به فضای Swap منتقل می شوند تا فضای لازم برای pages های فعال ایجاد شود.

لینوکس (تقریبا مانند همه سیستم عامل های دیگر) سعی می کند اجزای سیستم عامل، داده های برنامه مورد نیاز فعلی و غیره را در RAM (حافظه اصلی) نگه دارد، زیرا دسترسی به RAM بسیار سریعتر از حامل های داده مانند هارد دیسک، USB است.

اما رم دارای محدودیت فضا است، اگر سیستم شما 4 گیگابایت حافظه داشته باشد، ممکن است که فضای رم شما زمانیکه چندین برنامه را اجرا میکنید به طور کامل پر داده شود. در این مرحله، هسته لینوکس با نوشتن بخش‌هایی از داده‌های ذخیره شده در RAM روی هارد دیسک شروع به آزاد کردن RAM می‌کند که آن حافظه «Swap» نامیده می‌شود. اگر دوباره به داده نیاز باشد، دوباره در RAM بارگذاری می شود و سایر داده هایی که در حال حاضر مورد نیاز نیستند در swap نوشته می شوند. در چنین حالتی نیز گفته می شود: «سیستم مبادله می کند (the system swaps) ».

 

اگر قبلا فایل swap برای سیستم عامل اوبونتو ایجاد نکردین یا اگه با خرید vps کمی فضای رک آوردید و میخواهید از سرور مجازی آلمان یا vps ترکیه فضای swap را زیاد کنید، میتوانید مراحل زیر را دنبال کنید.

 

اندازه پارتیشن Swapfile فعلی اوبونتو

برای شروع، ابتدا از دستورات زیر استفاده کنید تا تنظیمات swapfile فعلی سیستم شما نشان داده شود

sudo swapon -s

 

اگر دستور فوق را اجرا کنید و خروجی خالی نشون داده بشه، سیستم شما اکنون تنظیمات swapfile را ندارد. سیستمی با فضای swap فعال و تنظیماتش رو داره که باید خطوط مشابه زیر را نمایش بده :

Output:
NAME        TYPE    SIZE   USED   PRIO
/swapfile   file    1.4G    0B     -2

 

افزایش Swap file اوبونتو

اگر سیستم شما دارای swapfile است اما می خواهید آن را افزایش دهید، می توانید مراحل زیر را برای افزایش آن استفاده کنید. ابتدا با اجرای دستورات زیر، swapfile فعلی را غیرفعال کنید:

sudo swapoff -a

 

 

ایجاد Swapfile در اوبونتو

حالا که swapfile فعلی در سرور مجازی امارات حذف شد، دستورات زیر را اجرا کنید تا یک Swapfile جدید ایجاد شود. در این آموزش، ما قصد داریم Swapfile با فضای 8G ایجاد کنیم. برای انجام این کار، دستورات زیر را اجرا کنید:

sudo fallocate -l 8G /swapfile

 

سپس به دلایل امنیتی مجوز دسترسی (permission) فایل را تغییر دهید و کنترل کامل آن را فقط به کاربر root بدهید.

sudo chmod 600 /swapfile

 

فعالسازی فضای SWAP اوبونتو

با استفاده از دستورات زیر، فضای swap ایجاد شده رو فعال میکنیم

sudo mkswap /swapfile

sudo swapon /swapfile

 

پس از فعال سازی با دستور زیر می توانید بررسی کنید که آیا فضای Swap به سیستم شما اضافه شده است یا خیر :

sudo swapon -s

یا
sudo swapon --show

یا
free -h

تنظیم کردن دائمی فایل SWAP اوبونتو

برای جلوگیری از حذف و ایجاد دائمی فایل Swap Space اضافه شده در سیستم اوبونتو، فایل /etc/fstab را ویرایش کنید و اطلاعات مربوط به فایل Swap خود را اضافه کنید. در اینجا دستوری است که باید برای آن دنبال کنید :

echo '/swapfile none swap sw 0 0' | sudo tee -a /etc/fstab

 

آموزش نصب Node.js

آموزش نصب وب سرور Apache