آموزش اتصال به سرور لینوکس از ویندوز – اندروید – mac



اتصال به سرور از طریق ssh

بعد از خرید سرور مجازی با سیستم عامل لینوکس باید از طریق پروتکل SSH اقدام به اتصال به سرور مجازی کنید و از طریق خط فرمان یا Terminal اقدام به کنترل لینوکس سرورها کنین. در این مقاله، آموزش اتصال از سیستم عامل ویندوز، مک و اندروید رو به سرور لینوکسی از طریق ssh آموزش میدیم :

ssh چیست ؟

SSH یا Secure Shell Protocol یک پروتکل مدیریت از راه دور است که به کاربران امکان دسترسی، کنترل و اصلاح سرورها را از طریق اینترنت می دهد.

سرویس SSH به عنوان جایگزینی امن برای Telnet رمزگذاری نشده ایجاد شده است و از تکنیک های رمزنگاری استفاده می کند تا اطمینان حاصل کند که تمام ارتباطات بصورت اتصال به سرور از راه دور به صورت رمزگذاری شده انجام می شود. مکانیزمی برای احراز هویت یک کاربر راه دور، انتقال ورودی ها از کلاینت به میزبان و بازگرداندن خروجی به مشتری ارائه می دهد.

 

نرم افزار اتصال به سرور لینوکس از ویندوز (windows)

در این بخش 3 برنامه برای اتصال به سرور لینوکسی از طریق سیستم عامل ویندوز معرفی میکنیم :

وصل شدن به سرور با putty

از طریق لینک دانلود برنامه PuTTY، برنامه PuTTY رو دانلود میکنیم و بعد از دانلود و اجرای برنامه با محیط زیر روبرو میشید.

1.در قسمت Hostname or IPaddress آدرس IP سرور مجازی خریداری شده خود از بلوسرور را وارد کنید

2.شماره پورت SSH به صورت پیش فرض 22 می باشد، ولی اگه هاستینگ شما یا بلوسرور، برای امنیت سرور پورت پیش فرض را عوض کرده بود، پورتی که به شما داده شده رو به جای port 22 وارد میکنیم.

3. سپس روی Open کلیک کنید، ممکن هست اگه برای اولین بار که میخواین وارد سرور لینوکسی بشید، هشداری به شما بده که ok یا accept کنید.

 

آموزش ssh لینوکس

 

4. در پنجره جدید باز شده، باید نام کاربری (User name) سرور را وارد کنید و Enter را بزنید. (نام کاربری معمولا root است)

5. بعد از زدن دکمه enter، رمز عبور در خواست می شود، رمزی که به شما داده شره رو میتونین تایپ کنین، یا اینکه رمز رو کپی کنین و در همین صفحه ترمینال فقط یکبار راست کلیک کنین که خودش paste میشه و دکمه enter بزنین. (توجه داشته باشید که وقتی رمز paste میکنین، رمز paste شده در صفحه ترمینال نشون داده نمیشه.)

 

نرم افزار اتصال به سرور لینوکس Bitvise SSH

Bitvise SSH علاوه بر داشتن محیط ترمینال، به شما دسترسی SFTP هم میده. اما SFTP دقیقه چیه؟

با استفاده از پروتکل SFTP شما مانند FTP میتونین به سرورتون دسترسی داشته باشین و پوشه های سرورتون رو مانند برنامه ftp مشاهده و explore کنین و با کلیک کردن بین پوشه ها جابجا بشید، ولی سطح دسترسی sftp بالاتر هست و شما به پوشه ها و فایل های سیستمی سیستم عال هم دسترسی دارید.

 

 

 

برنامه Bitvise SSH رو از طریق لینک زیر دانلود میکنیم و اقدام به نصب و اجرای برنامه میکنیم. ( لینک دانلود برای کاربران ایرانی تحریم است)

دانلود برنامه Bitvise SSH

Host : آدرس IP یا اسم سرور (در این قسمت، IP سرورتون رو وارد میکنیم)

Port : آدرس پورت (پورت اتصال جهت اتصال به سرور، پیش فرض 22 است)

Username : نام کاربری سرور (root) که بعد از تهیه در اختیار شما گذاشته میشه

Password : رمز سرور که بعد از تهیه در اختیار شما گذاشته میشه

Password در Initial method انتخاب شود

بعد از وارد کردن مشخصات بر روی login کلیک کنین و در پنجره host key verification فقط accept and save کلیک شود.

 

نرم افزار اتصال به سرور لینوکس MobaXterm

MobaXterm یک برنامه پیشرفته و دارای امکانات خیلی زیادتر، به نسبت برنامه هایی که در بالا معرفی کردیم هست. MobaXterm یک ترمینال پیشرفته برای ویندوز، یک کلاینت SSH و چندین ابزار شبکه دیگر برای دسترسی از راه دور (VNC، RDP، telnet، rlogin، ftp) است، یعنی با داشتن این برنامه هم میتونین از ssh، ftp, sftp, vnc, rdp و بسیاری از پروتکل های دیگه استفاده کنین. البته MobaXterm دارای 2 نسخه رایگان و پولی هست که، نسخه رایگان آن هم دارای امکانات زیاد و دسترسی های زیادی است، از لینک زیر میتونین این برنامه رو دانلود کنین :

دانلود MobaXterm

 

اتصال به Ssh با mobaxterm

 

 

اتصال به سرور لینوکس از مک (mac)

برای اتصال به سرور لینوکسی مانند سرور مجازی آمریکا از طریق mac از ترمینال خود مک استفاده میکنیم، از قسمت Applications > Utilities  باز میکنیم و Terminal رو انتخاب میکنیم. با وارد کردن دستور زیر میتونیم براحتی وارد محیط ترمینال ssh سرور بشید. در کد زیر به جای user باید نام کاربری سرورتون که احتمالا root هست جایگزین کنین، سپس به جای IP-Address هم آی پی سرور لینوکسی که تهیه کردین وارد میکنین.

ssh user@IP-Address

 

اتصال به سرور لینوکس از اندروید (android)

برای اتصال از موبایل اندروید به سرورهای لینوکسی مانند سرور مجازی آلمان، از برنامه Termux میتونین استفاده کنین، این برنامه بورت پیش فرض در مارکت گوگلی پلی موجود هست و از طریق لینک زیر میتونین نصب کنین.

نصب Termux

 

 

نصب Termux

 

 

اتصال به ssh با power shell ویندوز

علاوه بر امکان اتصال از طریق برنامه هایی مانند Putty و Bitvise SSH از طریق خط فرمان power shell ویندوز نیز میتوان به سرور لینوکس متصل شد، در این آموزش نحوه نصب و اتصال رو بررسی میکنیم.

آموزش نصب ماژول Posh-SSH :

برای نصب این ماژول، پاور شل رو از طریق دسترسی Administrator باز کنین، دقت کنین که حتما باید از run as administrator اجرا کنین. سپس دستور زیر رو در خط فرمان وارد کنین.

Install-Module -Name Posh-SSH

بعد از وارد کردن باید این ماژول از طریق اینترنت دانلود بشه ، و برای نصب نیز 2 سوال از شما خواهد پرسید که یکبار با Y و بار دوم با A پاسخ بدین و بعد از نصب نیز دستور زیر را وارد کنین.

Set-ExecutionPolicy RemoteSigned

آموزش اتصال با Posh-SSH :

برای اتصال به سرور خودتون هم کد زیر رو وارد کنین تا ماژول اجرا بشه

Import-Module Posh-SSH

سپس دستور زیر رو وارد کنین، دقت کنین که در دستور زیر به جای IP مورد نظر ما، باید IP سرور خودتون رو وارد کنین.

New-SSHSession -IpAddress 192.168.100.100

 

 

 

 

آموزش اتصال به سرور مجازی ویندوز

اتصال گرافیکی به سرور لینوکس