iis چیست + آموزش نصب IIS در ویندوز 2022 – 2019 و windows 10 – 11



نصب IIS

IIS مخفف Internet Information Services، یک وب سرور قابل توسعه است که توسط مایکروسافت توسعه یافته است. وب سرور از HTTP، HTTP/2، HTTPS، FTP، FTPS، SMTP و NNTP پشتیبانی می کند. IIS از ویندوز NT 4.0 در خانواده ویندوز NT موجود است و به طور پیش فرض فعال نیست.

یک وب سرور IIS بر روی پلت فرم دات نت مایکروسافت با خرید سرور مجازی در سیستم عامل ویندوز اجرا می شود. در حالی که امکان اجرای IIS روی لینوکس و مک با استفاده از Mono وجود دارد، البته توصیه نمی شود و احتمالا ناپایدار خواهد بود. همه کاره و پایدار است و سال هاست که به طور گسترده استفاده می شود.

 

ویژگی IIS

معمولا IIS برای میزبانی برنامه های وب ASP.NET و وب سایت های استاتیک استفاده می شود. همچنین می تواند به عنوان یک سرور FTP، میزبان خدمات WCF، و برای میزبانی برنامه های کاربردی وب ساخته شده بر روی پلتفرم های دیگر مانند PHP استفاده شود.

گزینه های احراز هویت داخلی مانند Basic، ASP.NET و Windows auth وجود دارد. مورد دوم در صورتی مفید است که یک محیط Windows Active Directory دارید—کاربران می توانند به طور خودکار با استفاده از حساب دامنه خود وارد برنامه های کاربردی وب شوند. سایر ویژگی‌های امنیتی داخلی شامل مدیریت گواهی TLS و اتصال برای فعال کردن HTTPS و SFTP در سایت‌های شما، فیلتر درخواست برای لیست سفید یا لیست سیاه، قوانین مجوز، ثبت درخواست و مجموعه‌ای غنی از گزینه‌های امنیتی خاص FTP است.

IIS همچنین می تواند از طریق CLI یا با استفاده از PowerShell در سرور مجازی ترکیه مدیریت شود. شما می توانید همه چیز را اسکریپت کنید، باید توجه داشته باشید که علاوه بر میزبانی برنامه‌های ASP.NET، می‌توان آن را برای اهداف بسیاری نیز گسترش داد. از طریق افزونه، IIS تبدیل به یک وب سرور بسیار همه کاره و پایدار برای پلتفرم ویندوز می شود.

 

آموزش ویدیویی نصب IIS روی سرور مجازی

 

نصب آسان IIS با PowerShell

اگر از سرور مجازی آلمان یا  vps ایران هر کشور دیگه ای استفاده میکنید، از منوی استارت ویندوزتون، کلمه powershell ise تایپ کنین و دستور زیر رو در اون paste کنین.

Install-WindowsFeature -name Web-Server -IncludeManagementTools

 

نصب و فعال کردن IIS در Windows Server 2022 و ویندوز 2019

  1. Server Manager را باز کنید و روی Manage > Add Roles and Features کلیک کنید. روی Next کلیک کنید.
  2. Role-based یا feature-based installation را انتخاب کنید و روی Next کلیک کنید.
  3. سرور مناسب را انتخاب کنید. سرور local به طور پیش فرض انتخاب شده است. روی Next کلیک کنید.
  4. وب سرور (IIS) را فعال کرده و روی Next کلیک کنید.
  5. هیچ ویژگی اضافی برای نصب Web Adaptor لازم نیست، بنابراین روی Next کلیک کنید.
  6. در کادر Web Server Role (IIS) انتخاب کنید و روی Next کلیک کنید.
  7. در کادر Select role services، بررسی کنید که اجزای web server components فهرست شده در بخش بعدی فعال هستند. روی Next کلیک کنید.
  8. بررسی کنید که تنظیمات شما درست است و روی Install کلیک کنید.
  9. پس از اتمام نصب، روی Close کلیک کنید تا از ویزارد خارج شوید.

 

نصب و فعال سازی IIS در ویندوز 10 و 11

  1. Control Panel را باز کنید و روی Programs and Features > Turn Windows features on or off کلیک کنید.
  2. گزینه Internet Information Services را فعال کنید.
  3. ویژگی Internet Information Services را گسترش دهید و بررسی کنید که اجزای وب سرور لیست شده در بخش بعدی فعال هستند. روی OK کلیک کنید.

 

 

انتقال فایل از سرور مجازی به کامپیوتر